Pages

Sunday, June 17, 2012

Alamak Aku Terlebih Mampu.


Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Baru bangun dari tidor terus berfacebook dan berblog *Huduhnya perangai. Anak siapa la ne.. Hohoho ;p


Pelikkan? orang bangun tidor pergi bilik air buat la benda apa yang patut tapi aku bangun tidor bukan nak mandi ke, gosok gigi ke, makan ke ataupon buat-buat bodo macam cicak di dinding ke. Boleh pulak dah berfacebook, berbelog, berlagu-lagu bagai. Errmmm, apa pon tak boleh aku ne kan. Arr, ada aku kesah? Er, perlu ke aku kesah? Tak perlu kan... Kan.. Kan...


Sebelum ne, entri aku bertajuk maaf saya tak mampu. Tapi sekarang tajuk aku sudah terbalik. Terover mampu. Hampa mampu ke? Mampu kan. Kita semua mampu melakukan sebenarnya. Tak percaya sila rujuk entri aku, kau dan kita mampu. Apa macam hampa semua mampukan? Eh, asyik-asyik dok tanya mampu ke, mampu ke, mampu ke. Sawan mampu ke apa? Choyyy....


Back to the topic sebenarnya aku baru balik dari dewan mas universiti utara malaysia. Baru habis peksa kot. Sila la habiskan baca entri maaf saya tak mampu tu. Semuanya ada tercatat di sana. Harap maklum. Mak Jemah jangan nak ganggu aku tidor, penat sangat tak tidor seharian gara-gara kuat belajar *Cewah, bila nak peksa baru nak kuat belajar. Kalau tak peksa asyik dok bermuka-muka je dengan kekawan. =_="


Itulah kehidupan seseorang yang digelar sebagai mahasiswa yang rajin. Tak nak kalah okey. Siapa nak digelar pemalas. Hampa nak ke? Tambah-tambah bebudak pempuan yang gigih dok rajin membaca entri aku ne. Kalau depa malas maknanya tak berasap la dapoq, makan nasik bungkus la hari-hari, botak la laki kalau macam tu. DASAR PEMPUAN BALOQ LIAT. Maafkan saya bahawasanya anda tersingkir dari menjadi calon isteriku. Agagagaga................


Al-kesah ada sebuah cerita, hamboi mukadimahnya panjang sangat. Tah apa-apa dan disebabkan aku peksa petang tadi maka tak tidorlah seharian takkala buku Business and Professional Communication asyik dok panggil suruh baca badan dan isinya. Aku dengan gigihnya terpaksarela jugaklah membaca satu buku. Lihat aku, hampa mampu ke nak baca satu buku dalam masa sehari, aku mampu tau. Nelah akibatnya kalau hari ne nak peksa baru terhegeh-hegeh nak membaca. Masok otak kiri, keluar otak kanan dan akhirnya apa pon aku tak dapat. Over mampu okey !


Teruja nak jawap peksa petang tadi, datang dewan kemain lambat. Okey sila salahkan pakcik bus sebab dia yang pandu perlahan. Terima kasih pakcik kerana membawa saya dengan selamat dan selesa. Yang tua dihormati yang muda di sayangi. Okey aku muda lagi. Hampa sila sayang aku ketat-ketat.

Masok dewan peksa duduk dekat meja yang dicari 52. Wah, teruja sebab duduk dekat bahagian depan. Sobsobsob T..T gembira tak terkata sebab tak boleh tiru. Mampu la sangat nak tiru waktu peksa. Tak pasal-pasal kertas aku kena koyak nanti. Memandangkan carry mark aku biasa-biasa je. Okey nak show off sikit ne 53.5/60. Alhamdulillah, dekat UUm ne kalau 50 baru lulus. Itu pon cukup-cukup makan. Eh, aku sudah lulus.. Yahoooo bukan google. Terbaikkan sudah lulus, anda semua sila jeles dengan markah aku tu, jadinya 40% je lagi untuk peksa akhir tahun ne. Kalau aku datang untuk tanda tangan pastu balik tidoq pon sudah boleh tapi disebabkan aku nak dapatkan A+++, aku paksarela jugak buat walaupon soalan tadi begitu senang nak mampus. Pejam mata pon boleh jawap *nampak sangat nipu, kalau dah pejam mata macam mana nak tulis. Eh, aku nak bagitau hampa ne kalau ada yang cakap macam tu memang orang tu sewel sebab cakap tak serupa bikin. Boleh pulak jawap sambil tutup mata, kalau fikir secara logik boleh ke kalau tutup mata sambil jawap peksa? Kalau hampa kata orang buta tu boleh buat? Hampa memang hampeh. Sila bunuh diri di perigi buta sekarang.


Ketika hendak menjawap peksa......................


Penyelaras Kertas Business & Professional Communication Nur Ida Faradilla Binti Aziz*lect paling killer dok tunggu semua pelajar duduk dekat kerusi masing-masing, aku yang sudah sampai awal takkan nak tunggu depa semua masok kot. Ada masa boleh jugak curik-curik tengok soalan peksa tu apa. Oooo, tak susah mana pon. Tanya orang depan kejap !

Aku : Eh apa maksod benda alah tu ye?
Orang depan : Bla... Bla... Bla.... Meniru itu berdoa tau.. Eh, boleh pulak dah kata cam tu, kau bukan orang pon.. Over je *Maaf tidak ada kena mengena dengan sesiapa dari segi bangsa, agama dan negara mahupon universiti.
Aku : Carry mark you berapa ye?
Orang depan : 53. Kamu?
Aku : Oooo... i 52 *Dengan yakinnya sepaking english. Hampa mampu? Eh, no... no.. no... 53 same like you.. Hehee..
Orang depan : So sudah past la, you keluar la tulis nama, tanda tangan lepas tu you balik la.
Aku : Jom, tapi you la buat dulu. Hehehe ....


Tengok balik kertas soalan... Sekodeng kejap...


 Aku : Eh, soalan no dua tu macam mana ye?
Orang depan : I don't know la...
Orang depan kepada orang depan : Tak tau la.. Macam mana ne......
Orang depan kepada orang depan sebelah kanan : Don't know la.. Eh, benda tu macam bla.... bla..... bla.... *aku langsung tak faham apa yang dia cakap =.='

Sila abaikan perbualan tersebut !

Ttibe je penyelaras berkata : You all can start now.........


Dengan perasaan yakin dan teruja ditambah benggong kejap. Eh, apa yang aku baca tadi. =.=?
Ya Allah kuatkan ingatan hamba mu ini. Beristifar kejap.. Alhamulillah dapat sikit walaupon tak banyak tapi sememangnya memang aku bantai semua pon. Bab surat-surat rasmi. Eh, kalau bahasa melayu boleh la jawap dengan bagusnya. Nak show off lagi ne.. UPSR dan SPM aku A++ tau Bahasa melayu. Tapi PMR dan STPM dapat B+++ je. Lupakan kisah lama kita teruskan dengan kertas peksa yang hador dapan mata tu.. Ne bahasa inggeris tau. Sudah la english aku.. OH MY ENGLISH ! 


Aku pening dengan soalan-soalan tadi, serius aku sangat-sangat pening mungkin pengaruh tidak tidor kot. Jadi hitam putih semuanya, langsung takde kaler yang mewarnai hidup aku.. Tengok budak sebelah, wah kemain cepat kau nulis ne. NAK TIRU BOLEH? mampus la kalau kena tangkap. Kepada yang berani sila berbuat sedemikan ya... See you in court. Becaurse you telah melanggar hundeng-hundeng akta universiti.. Bila dengar jumpa dekat mahkamah terus kecut perut aku. Tak jadi nak niru.. Huhuhu..


Ada satu soalan suruh terangkan maksod hidden di bawah teori The Johari Window. Yang ne aku boleh jawap. Tapi tak tau lah betol ke salah *betol salah belakang kira. Kami memang dah agak soalan pasal teori The Johari Window ne akan masok jadinya kami yang belajar ala kadar je la.. Lagipon kami semua dah pakat-pakat janji kalau dia keluar kami jawap secara ringkas je. i know but you don't know. Yang tu je kot kami tau. Memang ada huraian dalam buku tu tapi kami langsung tak faham apa benda yang dia terangkan tu. Al-maklumlah kamikan budak-budak pandai, rajin, terbaik dari ladang. MAMPU? Tak mampukan? HAHAHA........


Ne ada lagi satu soalan.....


Bahagian surat berbentuk MEMO. Macam mana nak tulis memo ye? Kalau salah satu format atau tertinggal satu item anda akan dapat telor ayam. =..='


Format MEMO.


Begitulah contohnya format memo.
Terima kasih pakcik google.


Bahagian memo ne aku pening sikit. Lupa format wei. Sobsobsob T.T

Yang tak tahannya boleh pulak aku sain a.k.a tandatangan part memo ne. Eh, memo takperlu tanda tangan lah. APA PUNYA TUR ! Halamak, hampa boleh taukan apa yang aku akan dapat untuk bahagian ne.. Dah la english aku OH MY ENGLISH ditambah pulak tertandatangan*belagak macam artis porpular mengalahkan lady gagah.... Oh man, macam mana ne... Ini semua salah orang depan.. Kemain lagi keluar awal. Kata tadi soalan susah la, tak ingatlah.. Tapi masa nak keluar tu muka kemain gembira lagi. Awal pulak tu keluar.... Hampih punya amoi... APTB ! *Ingatkan boleh la bertukar-tukar jawapan



Tah macam mana la keputusan aku nanti. Takut nak fikirkan benda tu semua. Jadinya perkara yang perlu dilakukan adalah :

TAWAKAL dan BERDOA !


Boleh dikatakan tadi semua benda yang aku buat tadi goreng-goreng ala-ala Thai je.. Kesian dekat aku kan? Kepada yang kesian dekat aku silalah menderma doa keatas ke A+++ untuk aku mendapat keputusan yang terbaik lagi kebabooom... MAMPU kan?


Berusahalah bersungguh untuk mencapai hajat yang diingini. Janganlah mengharap ia datang bergolek seperti buah nagka masak yang jatuh takkala sudah di pijak oleh tupai di pokok. Berusaha, beramal, beriman, beramal, dan bertawakal insya-Allah akan berjaya satu hari nanti. Jika telah ditentukan maka ia akan berlaku jugak. 

 
Pesanan daripada penaja : Ha, makcik SIDA dan SIHAH, kalau nak ambik business prof dan com silalah ambik dengan pensyarah yang bernama PUAN FAHAINIS BT MOHD YUSOF. Pensyarah paling terbaik dari ladang. Boleh pulak panggil dia KAKAK? Eh, kakak ye. KAKAK minat sangat cerita Bicara hati tambah-tambah tengok si SANAZ belakon. Comel macam aku.. Carry mark kami, semua tinggi-tinggi belaka. Tak macam kelas lain. Jangan bagitau orang lain tau.. Ini adalah rahsia kita bertiga makcik-makcik sekalian. Hohoho.. Paling rendah pon 40 lebih sikit je. Tak macam kelas lain. Ada yang around 20/60... MAMPU? Eh, nak buku tak? Aku dah tak guna buku ne... Ceh wah kemain DIVA sangatkan walaupon sememangnya aku sudah DIVA. Perahsantan !


Telajak perahu boleh berundur terlajak kelik sini sini wang dari syarikat says.com akan dapat dekat aku.. Hehehehehehe................................ SILA KELIK !

6 orang melatah:

CIK TOM said...

pnjgnya entry..insyaAllah oknya..
dh klik..

Peyan Sanstaro said...

@CIK TOM

Memang panjang kalau otak masih freee... kalau otak serabut letak pic je dalam entri... Hahaha :)

Thnx ya cik tom :)

Nasyha said...

Hahaha, panjang benawww. thanks peyan promote entry aku sekali. kiki. jasamua dikenang.

kita semua MAMPU !!!

Peyan Sanstaro said...

@Nasyha

entri hang tu ada kena mgena skit so aku ambik la.. sory ambik tnpa mintak kbnran.. Hahaha :)

Ya kita mampu...

nohasyida safie said...

cayalah peyan. compident tu penting. oh my english ! haha.
nak buku. sem depan boleh jimat. kalau ada nota ka hapa. bagi ja. heheh. thanks peyan.

#berpinau mata nak baca pnjang sangat entry. hoho

Anonymous said...

Ida Faradila tu paling kerek kot lect yg aku kenal.. Poyo Lebih.

SINI BACA LAGI